Det är brist på män i landets körer. I bifogad bild är Feel Go(o)d kören i Avesta Grytnäs Pastorat samlade inför konsert. Längst uppe till vänster; TJUGO män. Runt dessa tjugo män;110 kvinnor! Och då har det ändå senaste året ramlat in fler män än tidigare! Om en vecka (den 23 maj kl 18 i Krylbo församlingsgård) gör jag och några körledarkollegor ett försök att samla så många män som möjligt, för en gemensam sångkväll! Vana sångare som ovana. Det har varit inslag i både TV och radio senaste tiden om varför män inte sjunger i kör. Jag var med i ett kort inslag i Dala-radion för inte så länge sedan på temat. Som körledare är det ett ständigt sökande efter pojkar och män som vill sjunga, vare sig det gäller barnkörer (från skolålder) eller vuxenkörer.
En av svårigheterna ligger i att pojkarna och männen kanske inte ens vet om att körsång är en aktivitet som de skulle kunna ägna sig åt med stor behållning. Kan det vara så att de flesta av oss, både män och kvinnor sorterar bort män/killar omkring oss som inte redan sjunger med kommentarer som; nej han sjunger inte! Eller med ett skratt; nej det är nog inte hans grej. Vi kan liksom inte se det framför oss, att Mattias eller Christer skulle SJUNGA! Vråla på en fotbollsarena, absolut, men SJUNGA!? Tjejer, kvinnor får möjligheten att prova på i mycket större utsträckning för tjejer sjunger ju.
I artistvärlden är killar däremot är inte sällsynt. Hur kan vi ha så många manliga artister, men så få män och pojkar som sjunger? Det saknas ju inte förebilder i musikvärlden. Men det saknas förebilder i vardagen, i skolan och på fritiden Något gör att män/killar håller sig borta från körsång, möjligheten att utveckla sin sångröst tillsammans med andra. Körsång är ett fantastiskt forum för den som vill utveckla sångrösten och lära sig sjunga bättre.
Spelar det nån roll då att det mest är kvinnor som sjunger? Den mesta körmusiken är skriven för SATB, alltså Sopraner, Alt, Tenor, Bas. Det krävs en balans mellan stämmorna. En eller två basar och tenorer kan inte balansera upp femton sopraner och tio altar i en kör. Balansen och slutresultatet blir inte bra. Det kan väl jämföras med vilken lagsport som helst. Varje roll har en viss funktion. Det blir helt enkelt svårt att reproducera all den fantastiska körmusik som finns om vi inte har basar och tenorer i framtiden.
Det andra perspektivet och som jag tycker är allvarligare, är att männen själva inte får tillgång till det här utrymmet som (nu blir jag lite dramatisk) kan göra skillnad och tillföra en ny dimension i livet. Så betydelsefull kan sången i våra liv vara, tror jag. Det handlar om att få tillgång till och utveckla en mänsklig resurs som finns inombords men som inte får utrymme på grund av våra normer och fördomar. Det här skulle kunna utvecklas ytterligare, till frågor som; vad är sång egentligen, vad fyller den för funktion i våra liv och varför är det viktigt att få tillgång till den här resursen? Men det tar vi en annan gång. Nu handlar det om männen. Och fortsättning följer om hur det gick på den gemensamma sångkvällen för män!
SÅ mycket fina sånger Gärdestad-bröderna har skapat! Ted och Kenneth, TACK för alla era sånger. Det finns också en hel del körarr på deras låtar. Ofta är dock de flesta körarr för komplicerade och svåra i Feel Good Körerna där vi sällan använder noter. Kaliforniens Guld är nog inte en av deras mest kända sånger, [...]
Den här gamla visan tipsade en körsångare om för några år sedan. Jag kände till den sen gammalt men det var inget som fanns med på min ”göra-med-kören-lista”. Det visade sig att den hade blivit dagsaktuell då den användes i en Telia-reklam fast med nyskriven text. Det blev en anledning till att plocka upp den. [...]
Hur funkar det där med stämmor? Hur högt ska en sopran kunna sjunga, eller en alt, eller en bas eller tenor? Och var passar den egna rösten bäst egentligen? Den som nyligen börjat i kör kan efter ett tag bli lite nyfiken på det här med röstläge. Varje röst är unik. Så unik att det [...]
Denna vackra krans som Majvor har skapat, fick jag på sista körövningen innan Feel Go(o)d körernas stora välgörenhetskonsert. Då hade kylan fortfarande grepp om oss. Kransen gjorde susen! Efter att ha satt den på huvudet kom våren! Och den stora välgörenhetskonserten Skrubbsår och Morgonljus gick bra. Väldigt bra till och med! Men bakom kulisserna på …
Män och körsång
Det är brist på män i landets körer. I bifogad bild är Feel Go(o)d kören i Avesta Grytnäs Pastorat samlade inför konsert. Längst uppe till vänster; TJUGO män. Runt dessa tjugo män;110 kvinnor! Och då har det ändå senaste året ramlat in fler män än tidigare! Om en vecka (den 23 maj kl 18 i Krylbo församlingsgård) gör jag och några körledarkollegor ett försök att samla så många män som möjligt, för en gemensam sångkväll! Vana sångare som ovana. Det har varit inslag i både TV och radio senaste tiden om varför män inte sjunger i kör. Jag var med i ett kort inslag i Dala-radion för inte så länge sedan på temat. Som körledare är det ett ständigt sökande efter pojkar och män som vill sjunga, vare sig det gäller barnkörer (från skolålder) eller vuxenkörer.
En av svårigheterna ligger i att pojkarna och männen kanske inte ens vet om att körsång är en aktivitet som de skulle kunna ägna sig åt med stor behållning. Kan det vara så att de flesta av oss, både män och kvinnor sorterar bort män/killar omkring oss som inte redan sjunger med kommentarer som; nej han sjunger inte! Eller med ett skratt; nej det är nog inte hans grej. Vi kan liksom inte se det framför oss, att Mattias eller Christer skulle SJUNGA! Vråla på en fotbollsarena, absolut, men SJUNGA!? Tjejer, kvinnor får möjligheten att prova på i mycket större utsträckning för tjejer sjunger ju.
I artistvärlden är killar däremot är inte sällsynt. Hur kan vi ha så många manliga artister, men så få män och pojkar som sjunger? Det saknas ju inte förebilder i musikvärlden. Men det saknas förebilder i vardagen, i skolan och på fritiden Något gör att män/killar håller sig borta från körsång, möjligheten att utveckla sin sångröst tillsammans med andra. Körsång är ett fantastiskt forum för den som vill utveckla sångrösten och lära sig sjunga bättre.
Spelar det nån roll då att det mest är kvinnor som sjunger? Den mesta körmusiken är skriven för SATB, alltså Sopraner, Alt, Tenor, Bas. Det krävs en balans mellan stämmorna. En eller två basar och tenorer kan inte balansera upp femton sopraner och tio altar i en kör. Balansen och slutresultatet blir inte bra. Det kan väl jämföras med vilken lagsport som helst. Varje roll har en viss funktion. Det blir helt enkelt svårt att reproducera all den fantastiska körmusik som finns om vi inte har basar och tenorer i framtiden.
Det andra perspektivet och som jag tycker är allvarligare, är att männen själva inte får tillgång till det här utrymmet som (nu blir jag lite dramatisk) kan göra skillnad och tillföra en ny dimension i livet. Så betydelsefull kan sången i våra liv vara, tror jag. Det handlar om att få tillgång till och utveckla en mänsklig resurs som finns inombords men som inte får utrymme på grund av våra normer och fördomar. Det här skulle kunna utvecklas ytterligare, till frågor som; vad är sång egentligen, vad fyller den för funktion i våra liv och varför är det viktigt att få tillgång till den här resursen? Men det tar vi en annan gång. Nu handlar det om männen. Och fortsättning följer om hur det gick på den gemensamma sångkvällen för män!
Related Posts
Enkelt körarr på Ted Gärdestad låt – Kaliforniens guld
Enkelt men mäktigt Körarr på Tula hem och Tula vall!
Är du sopran, alt, tenor eller bas? Om röstomfång och röstläge.
Körledarens fix och trix inför konsert
Denna vackra krans som Majvor har skapat, fick jag på sista körövningen innan Feel Go(o)d körernas stora välgörenhetskonsert. Då hade kylan fortfarande grepp om oss. Kransen gjorde susen! Efter att ha satt den på huvudet kom våren! Och den stora välgörenhetskonserten Skrubbsår och Morgonljus gick bra. Väldigt bra till och med! Men bakom kulisserna på …