Denna vackra krans som Majvor har skapat, fick jag på sista körövningen innan Feel Go(o)d körernas stora välgörenhetskonsert. Då hade kylan fortfarande grepp om oss. Kransen gjorde susen! Efter att ha satt den på huvudet kom våren! Och den stora välgörenhetskonserten Skrubbsår och Morgonljus gick bra. Väldigt bra till och med! Men bakom kulisserna på en sån här större konsert har det skett en otrolig massa små saker som ögat inte ser. Det tänkte jag försöka beskriva i April månads körperspektiv. Sånt som man inte tänker på som publik eller körsångare för den delen.
Det är mycket att ha koll på och förbereda för att allt ska flyta på så smidigt som möjligt och bli bra i slutändan. Både musikaliskt, organisatoriskt och ekonomiskt. Vad ska sjungas? Hur ska det framföras? Vilken instrumentalbesättning ska vi ha, vilka stämmor för kören? Musiker ska informeras om hur kören sjunger, eventuella avvikelser och tillägg från notblad/original. Konsertens innehåll ska också få en meningsfull helhet för publiken, vilket gör att något kanske plockas bort och annat läggs till. I vårt fall fick tex konserten heta Skrubbsår och Morgonljus. Dels för att vi sjöng Själens skrubbsår (Mando Diao) och Morgonljuset (Tommy Körberg), men också som symbol för svårigheter och möjligheter vilket ju kan sägas vara kontentan av en välgörenhetskonsert. Allt ska också ”klockas” så det inte blir för långt eller kort utan ryms inom den tid programmet är beräknat för. Körledaren måste också kunna hela repertoaren själv för att kunna lotsa körsångarens genom passager av svårigheter. Det tar sin lilla tid. Tror nån att körledare bara KAN all repertoar, att de fick det gratis med modersmjölken, så är det fel. Det ska läras in.
Organisatoriskt: Vilken konsertlokal ska vi ha och hur fungerar den i förhållande till det vi ska göra? Ryms kören? Ryms orkestern? Hur får körsångare/musiker relevant information inför konserten så att allt är blir tydligt? Ska vi ha programblad? Vad ska stå i annonsen, var ska vi marknadsföra och hur? Hur ska körsångarna stå på gradängerna för att höra varandra bra inom stämman men också se körledaren? I vårt fall handlade det om 130 sångare som skulle hamna bra på åtta olika trappsteg/nivåer och dessutom tåga in radvis utan att trampa ner varandra. Hur lägger vi upp de sista repetitionerna när allt ska klicka? I vårt fall en heldag med ett första genomdrag med musiker, därefter genrep och konsert. Hur lång tid får genomdraget ta i förhållande till ordentliga pauser? Hur löser vi med mat? Finns toaletter så det räcker för alla kissnödiga korister? I vårt fall hade vi tur där någon kunde fixa en toalettvagn! Saker att tänka på i stort och smått som inte alls har med musiken att göra.
Den ekonomiska biten finns där och ska gå ihop. Det gäller att ha alla plus och minus i skallen. Oftast har kyrkans evenemang en frivillig kollekt, men den här gången hade vi biljettförsäljning där alla intäkter gick till två välgörande ändamål med barn i fokus; Hope Rescue och Barndiabetesfonden. Men övrigt ska gå ihop och nån behöver ha koll. Läs körledaren. Mycket av denna post hamnar egentligen under ”efterarbete” men det går jag inte in på här. Det kräver ett eget inlägg där sådant som bland annat stim-rapportering ingår.
Så när en större konsert är över dyker det upp (åtminstone hos mig) sådant som fått stryka på foten under en längre tid. Både hemma och på jobbet.
– Va! 😮 Har jag inte skrivit något ”Körperspektiv” sen 17 mars!
– Va! 😯 När vissnade den här stackars blomman?
– Nej! 😩 Den här räkningen trodde jag var betald!
– Oj! 😯 skulle de här fröerna sås i februari! osv.
Sammanfattningsvis; det är skönt att konserten är över, men allra roligast att allt blev så bra tack vare alla samverkande krafter. Avesta Lions stretade som arbetsmyror i gula jackor och styrde upp med både biljettförsäljning, parkeringsvakter och kökshjälp och kören tillsammans med Bästa Husbandet, (som levererade komp i imponerande många olika kombinationer), kunde verkligen ge de bortåt 400 i publiken en fin och minnesvärd upplevelse. Magi uppstod vill jag lova, när gästartisten Kerstin Sonnbäcks kulning ljöd under kyrkvalven! Tacksamt att grannpastoratet kunde låna ut sin stora kyrka till evenemanget eftersom kören inte rymdes ”hemma”.
Med hopp om en fin och solig vårmånad landar alltså April månads körperspektiv av förklarliga skäl i Maj månad! Hälsningar Kör-Anna
SÅ mycket fina sånger Gärdestad-bröderna har skapat! Ted och Kenneth, TACK för alla era sånger. Det finns också en hel del körarr på deras låtar. Ofta är dock de flesta körarr för komplicerade och svåra i Feel Good Körerna där vi sällan använder noter. Kaliforniens Guld är nog inte en av deras mest kända sånger, [...]
Det är brist på män i landets körer. I bifogad bild är Feel Go(o)d kören i Avesta Grytnäs Pastorat samlade inför konsert. Längst uppe till vänster; TJUGO män. Runt dessa tjugo män;110 kvinnor! Och då har det ändå senaste året ramlat in fler män än tidigare! Om en vecka (den 23 maj kl 18 i …
Hur funkar det där med stämmor? Hur högt ska en sopran kunna sjunga, eller en alt, eller en bas eller tenor? Och var passar den egna rösten bäst egentligen? Den som nyligen börjat i kör kan efter ett tag bli lite nyfiken på det här med röstläge. Varje röst är unik. Så unik att det [...]
När det nya året inleds har jag jobbat med kör i femton år! Det var en slump. Jag frilansade på heltid, mestadels med musikterapi och fick förfrågan om ett vikariat angående en kyrkokör på orten. Spontant tänkte jag NEJ, jag hade aldrig jobbat med kör och magkänslan sa att det inte var min ”grej”. Men [...]
Körledarens fix och trix inför konsert
Denna vackra krans som Majvor har skapat, fick jag på sista körövningen innan Feel Go(o)d körernas stora välgörenhetskonsert. Då hade kylan fortfarande grepp om oss. Kransen gjorde susen! Efter att ha satt den på huvudet kom våren! Och den stora välgörenhetskonserten Skrubbsår och Morgonljus gick bra. Väldigt bra till och med! Men bakom kulisserna på en sån här större konsert har det skett en otrolig massa små saker som ögat inte ser. Det tänkte jag försöka beskriva i April månads körperspektiv. Sånt som man inte tänker på som publik eller körsångare för den delen.
Det är mycket att ha koll på och förbereda för att allt ska flyta på så smidigt som möjligt och bli bra i slutändan. Både musikaliskt, organisatoriskt och ekonomiskt. Vad ska sjungas? Hur ska det framföras? Vilken instrumentalbesättning ska vi ha, vilka stämmor för kören? Musiker ska informeras om hur kören sjunger, eventuella avvikelser och tillägg från notblad/original. Konsertens innehåll ska också få en meningsfull helhet för publiken, vilket gör att något kanske plockas bort och annat läggs till. I vårt fall fick tex konserten heta Skrubbsår och Morgonljus. Dels för att vi sjöng Själens skrubbsår (Mando Diao) och Morgonljuset (Tommy Körberg), men också som symbol för svårigheter och möjligheter vilket ju kan sägas vara kontentan av en välgörenhetskonsert. Allt ska också ”klockas” så det inte blir för långt eller kort utan ryms inom den tid programmet är beräknat för. Körledaren måste också kunna hela repertoaren själv för att kunna lotsa körsångarens genom passager av svårigheter. Det tar sin lilla tid. Tror nån att körledare bara KAN all repertoar, att de fick det gratis med modersmjölken, så är det fel. Det ska läras in.
Organisatoriskt: Vilken konsertlokal ska vi ha och hur fungerar den i förhållande till det vi ska göra? Ryms kören? Ryms orkestern? Hur får körsångare/musiker relevant information inför konserten så att allt är blir tydligt? Ska vi ha programblad? Vad ska stå i annonsen, var ska vi marknadsföra och hur? Hur ska körsångarna stå på gradängerna för att höra varandra bra inom stämman men också se körledaren? I vårt fall handlade det om 130 sångare som skulle hamna bra på åtta olika trappsteg/nivåer och dessutom tåga in radvis utan att trampa ner varandra. Hur lägger vi upp de sista repetitionerna när allt ska klicka? I vårt fall en heldag med ett första genomdrag med musiker, därefter genrep och konsert. Hur lång tid får genomdraget ta i förhållande till ordentliga pauser? Hur löser vi med mat? Finns toaletter så det räcker för alla kissnödiga korister? I vårt fall hade vi tur där någon kunde fixa en toalettvagn! Saker att tänka på i stort och smått som inte alls har med musiken att göra.
Den ekonomiska biten finns där och ska gå ihop. Det gäller att ha alla plus och minus i skallen. Oftast har kyrkans evenemang en frivillig kollekt, men den här gången hade vi biljettförsäljning där alla intäkter gick till två välgörande ändamål med barn i fokus; Hope Rescue och Barndiabetesfonden. Men övrigt ska gå ihop och nån behöver ha koll. Läs körledaren. Mycket av denna post hamnar egentligen under ”efterarbete” men det går jag inte in på här. Det kräver ett eget inlägg där sådant som bland annat stim-rapportering ingår.
Så när en större konsert är över dyker det upp (åtminstone hos mig) sådant som fått stryka på foten under en längre tid. Både hemma och på jobbet.
– Va! 😮 Har jag inte skrivit något ”Körperspektiv” sen 17 mars!
– Va! 😯 När vissnade den här stackars blomman?
– Nej! 😩 Den här räkningen trodde jag var betald!
– Oj! 😯 skulle de här fröerna sås i februari! osv.
Sammanfattningsvis; det är skönt att konserten är över, men allra roligast att allt blev så bra tack vare alla samverkande krafter. Avesta Lions stretade som arbetsmyror i gula jackor och styrde upp med både biljettförsäljning, parkeringsvakter och kökshjälp och kören tillsammans med Bästa Husbandet, (som levererade komp i imponerande många olika kombinationer), kunde verkligen ge de bortåt 400 i publiken en fin och minnesvärd upplevelse. Magi uppstod vill jag lova, när gästartisten Kerstin Sonnbäcks kulning ljöd under kyrkvalven! Tacksamt att grannpastoratet kunde låna ut sin stora kyrka till evenemanget eftersom kören inte rymdes ”hemma”.
Med hopp om en fin och solig vårmånad landar alltså April månads körperspektiv av förklarliga skäl i Maj månad! Hälsningar Kör-Anna
Related Posts
Enkelt körarr på Ted Gärdestad låt – Kaliforniens guld
Män och körsång
Det är brist på män i landets körer. I bifogad bild är Feel Go(o)d kören i Avesta Grytnäs Pastorat samlade inför konsert. Längst uppe till vänster; TJUGO män. Runt dessa tjugo män;110 kvinnor! Och då har det ändå senaste året ramlat in fler män än tidigare! Om en vecka (den 23 maj kl 18 i …
Är du sopran, alt, tenor eller bas? Om röstomfång och röstläge.
Varje steg är ett kliv till nåt nytt – Stegkanon i D-moll